Afgelopen week heb ik het evenement mobile convention van Emerce bezocht. Ik heb hier diverse inspirende presentaties bijgewoond over mobiel internet en commerce. Naast de goede presentaties van onder andere KLM, Tomi Ahonen en Tom Bowman (BBC) heb ik ook de presentatie bijgewoond van Google. Google ging dieper in op de groei cijfers op het gebied van mobiel internet en kwam met een scoop. Het nieuwtje van Google was het platform howtogetmo.nl.

Wat is Get Mo?

Op de website howtogetmo.nl kun je informatie vinden over waarom je een mobiele website moet hebben, hoe je website momenteel wordt weergegeven op een mobiel en hoe je aan de slag kan gaan met een mobiele website. Vooral de tool ” test je website” is een erg leuke tool die direct laat zien hoe je website er uitziet op een mobiel. Tevens geven ze met deze tool een aantal tips voor het optimaliseren van de website voor mobiel.

Waarom een mobiele website: Groei mobiel internet

Op de website howtogetmo.nl geeft Google aan de hand van een aantal onderzoeken, zoals het Adobe onderzoek 2011, aan waarom het belangrijk is om een website te hebben die is geoptimaliseerd voor mobiele devices:

  1. Bezoekers verwachten dezelfde ervaring als zij via een desktop een website bezoeken of als zij een website via een mobiel device bezoeken
  2. Klanten die een slechte ervaring hebben nadat ze een mobiele website hebben bezocht raden het bedrijf niet aan anderen aan
  3. Bedrijven gebruiken een mobiel om contactgegevens op te zoeken van lokale bedrijven
  4. Consumenten winkelen liever op een mobiele website dan op een app
  5. Een geoptimaliseerde website voor een mobiel verhoogt het aantal verkopen