Met de zoekfunctie hebben bezoekers van een webwinkel de mogelijkheid om de webwinkel op trefwoorden te doorzoeken. De zoekfunctie biedt een webwinkelier boordevol informatie met betrekking tot de navigatie en homepage. Hoe minder bezoekers de zoekfunctie gebruiken hoe meer dit zegt over de gebruiksvriendelijkheid van de webwinkel.

Daarnaast biedt de zoekfunctie een webwinkelier de mogelijkheid om te analyseren welke woorden de bezoekers gebruiken. Deze kunnen kunnen vervolgens gebruikt worden om de webwinkel zoekmachine vriendelijk in te richten en gebruiksvriendelijk te maken.

Google Analytics biedt een webwinkelier de mogelijkheid om de zoekfunctie te analyseren. In deze blogpost een korte beschrijving over hoe de zoekfunctie te koppelen aan Google Analytics.

De zoekfunctie koppelen aan Google Analytics

Stap 1: De juiste website selecteren

Log in op je Google Analytics account en selecteer de juiste website waarvan je de zoekfunctie wilt koppelen aan Google Analytics. Doe dit door op “bewerken” te klikken bij de juiste website.

Stap 2: Bewerken van het profiel

De volgende pagina bevat de Google Analytics profielinstellingen van de website die je hebt geselecteerd. Op deze pagina klikt u weer op “bewerken”. Dit kun je terug vinden in het blok informatie over hoofdprofiel van de website.

Stap 3: Aanvinken zoekopdrachten op de site bijhouden

In stap 3 zetten we in Google Analytics de optie zoekopdrachten op de site wel bijhouden aan.

Stap 4: Queryparameter

Nadat je aan hebt gevinkt dat de zoekopdrachten wel bijgehouden moeten worden in Google Analytics klapt er een blok open. In het veld queryparameter kun je de parameter invullen die in de url van je zoekresultatenpagina voor je zoekterm staat. In veel gevallen staat er ‘q’ of een ‘s’, zoals op care4him.nl (bijv zoekopdracht scheermesjes: http://www.care4him.nl/catalogsearch/result/?q=scheermesjes).

Stap 5: categorieen en facetten voor zoekresultaten

Indien je gebruik maakt van categorieen en facetten in je zoekresultaten kun je bij de laatste vraag “Ja” aanvinken. Indien je dit veranderd in “Ja” zal Google Analytics vragen om de queryparameter van de catergorie die wordt gebruikt in de zoekresultaten.

Stap 6: wijzigingen opslaan

In de laatste stap sla je de wijzigingen op.

Om na te gaan of de instellingen op de juiste manier zijn doorgevoerd kun je naar de categorie inhoud gaan in Google Analytics. Daar selecteer je “Site Search”. Hier kun je het aantal zoekopdrachten terug vinden die de afgelopen tijd zijn uitgevoerd op je webwinkel.