In het artikel “Meer conversies: de lay out van een webwinkel” ging ik dieper in op de gebruiksvriendelijkheid van een webwinkel en dan specifiek de lay out van de webwinkel. Naast de lay out zijn er nog andere aspecten die een website gebruiksvriendelijk maken, zoals navigatie, links tussen de verschillende pagina’s en taal en tekst. In deze blogpost ga dieper in op de taal en tekst van een webwinkel.

Leesbaarheid van een webwinkel
Bij het selecteren van een lettertype dient een websitebouwer rekening te houden met de leesbaarheid van de tekst op verschillende beeldschermen (beeld resolutie) en internet browsers (oa. Internet Explorer, Oprah, Firefox, Chrome). Over het algemeen ligt de resolutie van een beeldscherm lager dan een geprint stuk tekst.
Een ander belangrijk element bij het neerzetten van een goede leesbare tekst is het contrast tussen de kleur van de lettertype en de kleur van de achtergrond. Zo kan bijvoorbeeld witte tekst op een zwarte achtergrond erg onrustig zijn om te lezen. Over het algemeen vinden mensen het lezen van tekst op een beeldscherm onrustig en kunnen zij minder geconcentreerd een stuk lezen dan op een geprint stuk vel. Dit blijkt bijvoorbeeld uit de meest recente ervaringen die men heeft met het lezen van een ebook op de IPad (Apple).

Woordlengte, Woordherkenning, Woordfrequentie en Woordindeling
Voor een webwinkel is het raadzaam om gebruik te maken van korte en herkenbare woorden. Lange en moeilijke woorden worden over het algemeen als niet goed leesbaar ervaren. Wanneer u bepaalde herkenbare woorden frequent gebruikt heeft dit enerzijds invloed op de gebruiksvriendelijkheid van een webwinkel en anderzijds heeft het invloed op de vindbaarheid in Google (SEO o.b.v. keyword density). Verder is het raadzaam om de belangrijkste en meest relevante woorden te plaatsen in (sub)koppen en deze woorden in Italic en bold te plaatsen door de gehele tekst.

F-Patroon en lengte van tekst
Zoals eerder beschreven hebben internetgebruikers de neiging om teksten in een F-patroon te scannen. Dit betekent dat de belangrijkste woorden genoemd moeten worden in het F-patroon van de webwinkel. Daarnaast is het raadzaam om zinnen kort (<15 woorden per zin), bondig (verwijder onnodige woorden) en simpel (geen tangconstructies, juiste zinsvolgorde) neer te zetten.

Taalkeuze voor een webwinkel
Indien uw webwinkel Nederlandse en buitenlandse bezoekers heeft, bent u genoodzaakt om de webwinkel in het Nederlands en bijvoorbeeld Engels, Frans of Duits weer te geven. De beste manier om de taalkeuze van een website kenbaar te maken is gebruik maken van de desbetreffende taal voor de naam van de taal. Gebruik bijvoorbeeld Francais voor Frans. Op deze manier voorkomt u dat iemand die uitsluitend Frans spreekt niet kan herkennen waar hij of zij de taal van de webwinkel kan veranderen. Verder is het niet raadzaam om  gebruik te maken van vlaggen voor de taalkeuze, want een vlag is een symbool van een land en niet van een taal (in sommige landen spreekt men meerdere talen). Daarnaast kunnen vlaggen moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn  voor kleurblinden en slechtzienden.

Woordkeuze voor gebruikersinterface
Een aspect dat vaak verkeerd gaat op een webwinkel is het tekstgedeelte van de gebruikersinterface elementen; voorbeelden van zulke elementen zijn de buttons om in te loggen of om te printen. . Gebruik bijvoorbeeld niet ‘aanklikken’ als u ‘klikken op’ bedoelt. ‘Aanklikken’ kan immers worden gelezen als ‘aanzetten’. Een ander voorbeeld is het gebruik van ‘aanmelden’ en ‘afmelden’. Bij webwinkels is het raadzaam om gebruik te maken van ‘inloggen’ of ‘uitloggen’, niet alleen omdat ‘inloggen’ vaker wordt gebruikt dan ‘aanmelden’ maar ook omdat ‘aanmelden’ verkeerd kan worden begrepen (‘aanmelden’ zou ook ‘abonneren’ of ‘registreren’ kunnen betekenen).

Concluderend, naast visuele aspecten (lay out) dient een webwinkel op taal en tekst ook gebruiksvriendelijk te zijn. Voor webwinkeliers is het raadzaam om naast kleur en type lettertype rekening te houden met de taalkeuze, het soort woorden, het F-patroon en de lengte van de teksten op de webwinkel. Indien men de gebruiksvriendelijkheid verbetert door taal en tekst elementen van de webwinkel aan te passen,  zal dit bijdragen aan een hogere conversiekracht en dus meer verkopen.