Het verkrijgen van een (professioneel) logo kan op verschillende manieren, lees hier de voor- en nadelen van vijf verschillende mogelijkheden.

Zelf een logo ontwikkelen
Vooral onder kleine ondernemers en starters is het niet ongewoon om zelf een logo te creëren. Qua ontwikkelkosten is dit het voordeligst, maar het resultaat laat vaak te wensen over. Een logo is meestal het eerste wat een potentiële klant van uw onderneming ziet, hierdoor heeft deze een behoorlijke impact op uw imago. Tenzij speciale software gebruikt wordt, is het gebruik ervan tevens beperkt.

Voordelen:
– Het kost, naast het aanschaffen van eventuele software, niets dan tijd om te ontwikkelen.

Nadelen:
– Het kost vaak bijzonder veel tijd om een logo te ontwikkelen dat (volledig) naar uw smaak is.
– Tijd is een van de meest schaarse goederen voor een ondernemer.
– Tenzij u over een grafische achtergrond beschikt, zal het resultaat zeer waarschijnlijk te wensen over laten.
– Risico om te blijven hangen op één design.
– Een logo moet schaalbaar zijn om uit te kunnen vergroten. Bij bijvoorbeeld .jpg bestanden zal anders pixelvorming plaatsvinden. Met vectorbestanden is dit niet het geval. Om vectorbestanden te kunnen ontwikkelen is complexe en dure grafische software nodig waar een flink prijskaartje aan hangt.

De kennis met verstand van computers of tekenen
Ook populair onder kleine bedrijven en starters zonder budget. Een kennis inzetten om een logo te ontwerpen. De ontwerptijd komt niet ten koste van de opdrachtgever. Omdat het voor de kennis tijdrovend is, is deze vaak minder bereid om een design te blijven aanpassen totdat het volledig naar wens is.

Voordelen:
– Het kost weinig tijd voor u als ondernemer.
– Lage of geen kosten.

Nadelen:
– Veelal tegenvallende designs.
– Tenzij de kennis over een grafische achtergrond beschikt, zal het resultaat zeer waarschijnlijk te wensen over laten.
–  Risico dat de kennis blijft hangen op één design.
– De kennis besteed waarschijnlijk erg veel tijd aan het ontwerpen van een logo. Als het logo u niet bevalt, zal de kennis dit waarschijnlijk persoonlijk nemen.
– Een logo moet schaalbaar zijn om uit te kunnen vergroten. Bij bijvoorbeeld .jpg bestanden zal anders pixelvorming plaatsvinden. Met vectorbestanden is dit niet het geval. Om vectorbestanden te kunnen ontwikkelen is complexe en dure grafische software nodig waar een flink prijskaartje aan hangt. Alleen indien uw kennis over beiden beschikt, kan hij of zij het logo ook geschikt maken voor alle uitingen.

Kant en klare designs
Er zijn verschillende websites waar het mogelijk is om een kant- en klaar logo te bestellen. Een kwestie van het toevoegen van de bedrijfsnaam (en slogan) en het logo kan gebuikt worden. Bij enkele organisaties, zoals Brandsupply is het mogelijk om een logo uit de logo winkel te claimen, waarna het exclusief voor u te gebruiken is.

Voordelen:
– Zeer snel klaar.
– Vrij ruime keuze.
– Lage kosten.

Nadelen:
– Het logo kan (tenzij het wordt opgekocht) ook door andere bedrijven gebruikt worden.
– Het design is niet specifiek passend gemaakt voor uw onderneming.

Crowdsourcing
Een concept wat steeds populairder wordt; het inschakelen van een groep om, in dit geval, een logo te ontwikkelen. De opdrachtgever, u dus, geeft aan wat voor stijl gewenst is, welke kleuren de voorkeur genieten en waar het logo verder aan moet voldoen. Verschillende designers gaan aan het werk om een grafisch ontwerp te maken dat aan die eisen voldoet. Designs kunnen door u beoordeeld worden en van commentaar voorzien, waardoor het designproces te sturen is. Als de designwedstrijd voorbij is kiest u de winnaar uit die een door u gekozen beloning ontvangt. Des te hoger de beloning, des te meer inzendingen er verwacht kunnen worden. Op de eerder genoemde Nederlandse site van Brandsupply kunt u ook hier voor terecht.

Voordelen:
– Veel variatie in designs.
– Overleg met designers is mogelijk.
– De opdrachtgever bepaalt de kosten.
– Kost weinig tijd.
– Gemakkelijk gebruik maken van kennis buiten de eigen organisatie.
– Ook veel professionele designers zijn aangesloten bij crowdsourcing organisaties.

Nadelen:
– Het is niet altijd even gemakkelijk om het beste logo uit te kiezen.
– Sommige ondernemers hebben voorkeur voor face to face contact

Designbureau
Het inschakelen van een designbureau biedt over het algemeen het meest doordachte eindresultaat. Een goed designbureau zal eerst een heel duidelijk beeld van uw onderneming willen verkrijgen om hier een passend logo voor te ontwikkelen. Het valt aan te bevelen om een bureau in dienst te nemen dat alleen betaling vereist wanneer het logo volledig naar uw wens is en meerdere designs aan levert.

Voordelen:
– Bij alle fases van het proces professionele begeleiding.
– Veel mogelijkheden om het proces te sturen.
– Professionele designers weten veelal heel goed wat wel en niet werkt.

Nadelen:
– Hoge kosten.
– Het maken van afspraken en bezoeken van het designbureau kan veel tijd in beslag nemen.

Over de auteur:
Bart Sintenie is werkzaam voor Brandsupply. Brandsupply is een online marktplaats voor grafisch ontwerp. Oftewel, Brandsupply brengt online vraag en aanbod op het gebied van grafisch ontwerp bij elkaar. Dit kan een huisstijl of logo zijn maar ook een advertentie, webdesign, bedrijfsnaam of ander grafisch ontwerp.