In navolging op deel 1 (“Het vinden van een leverancier”) hierbij deel 2 over leveranciers. In deel twee ga ik dieper in op het kiezen van een leverancier en de hoeveelheid leveranciers waarmee een webwinkelier aan de slag dient te gaan.

Het kiezen van een leverancier
Nadat je een aantal leveranciers hebt gevonden selecteer je de leveranciers waarmee je zaken wilt gaan doen. Deze keuze is afhankelijk van een aantal factoren:

Betrouwbaarheid
Zonder een leverancier geen webwinkel. Het is daarom van belang dat je je leveranciers kan vertrouwen. Voor dat je zaken gaat doen met leveranciers is het raadzaam om uit te zoeken of de leverancier betrouwbaar is. Dit kan je doen door contact te zoeken met afnemers van de leverancier. Immers zij hebben ervaring met de leverancier. Een andere mogelijkheid is het Googlen van een leverancier. Op diverse blogs en fora’s wordt er geschreven over slechte en goede ervaringen met leveranciers. De geschiedenis en de leeftijd van de organisatie zijn ook twee belangrijke indicators voor een betrouwbare leverancier. Toch blijft de praktijk de beste test. Begin met afnemen van kleine hoeveelheden en breidt dit langzaam uit. Door een band op te bouwen krijg je vanzelf het gevoel of de leverancier betrouwbaar is.

Continuïteit
Als je leverancier van de ene op de andere dag ermee stopt heb je een probleem. Het is daarom van belang dat je er zeker van bent dat de leverancier continue kan blijven leveren. Op deze manier kan je altijd leveren aan de klanten van jouw webwinkel. De continuïteit van een leverancier kan je achterhalen door de historie van het bedrijf te onderzoeken. Andere indicatoren zijn het aantal personen in het bedrijf, het type pand en het gevoel (sfeer) die je bij de leverancier hebt. De gemiddelde bestaansrecht van een onderneming is slechts drie jaar. Houdt dus extra rekening met de continuïteit van je leveranciers indien deze slechts één of twee jaar oud zijn.

Service
Een derde belangrijke factor is de service die een leverancier aanbiedt. Wanneer een leverancier een uitstekende service aan de webwinkelier aanbiedt dan heeft een webwinkelier ook de mogelijkheid om een uitstekende service aan te bieden aan zijn of haar klanten. Belangrijke elementen van een uitstekende service zijn; retouren, levertijden, openingstijden, database koppelingen en het meedenken met groei doelstellingen.

Levering (hoe en wanneer)
Inventariseer bij verschillende leveranciers welke type levering af kan worden gesproken. Indien je voorkeur hebt voor een bepaalde levering is het van belang dat de leverancier dit mogelijk kan maken. Manieren van levering zijn; dropshipping (leverancier doet de distributie), levering na order en levering vanuit voorraad Tevens is het van belang om af te spreken hoe de levering plaats vindt en wanneer (levertijd). Bijvoorbeeld; als een webwinkelier aan zijn klanten belooft binnen 2 dagen te leveren, en gebruik maakt van dropshipping, is het van belang dat de leverancier binnen twee dagen de order bij de eindklant kan leveren.

Database (software koppeling)
Het is voor een webwinkelier met een groot assortiment zeer handig wanneer een leverancier de mogelijkheid biedt om gebruik te maken van een database inclusief specificaties en plaatjes van producten. Steeds vaker hebben leveranciers een eigen online omgeving waar afnemers de producten, inclusief specificaties en plaatjes, kunnen bekijken en bestellen. Vaak kunnen afnemers ook gebruik maken van deze database. Door middel van een koppeling met de backend van de webwinkel kunnen de producten inclusief specificaties en plaatjes worden geupload.

Relatie
Een goede band met leveranciers kan op de lange termijn erg waardevol zijn. Door een goede band te hebben zal een leverancier sneller aan jouw denken, bijvoorbeeld wanneer de leverancier een restpartij heeft. Daarnaast zorgt een goede band er ook voor dat de leverancier met je mee zal denken om te groeien. Immers de leverancier heeft er ook profijt bij wanneer de webwinkel groeit. Om de relatie op te bouwen is het verstandig om af en toe een kop koffie te drinken met de leverancier.

Prijs
Prijs is een belangrijk element, maar de kwaliteit en betrouwbaarheid van de service is net zo belangrijk. Houdt rekening met staffelkortingen en vergeet niet dat je altijd kan onderhandelen. Vergelijkingwebsites zorgen ervoor dat potentiële klanten producten kunnen vergelijken op basis van prijs. Indien je van plan bent om actief te zijn met vergelijkingswebsites is de inkoopprijs van groot belang. Houdt hier rekening mee bij de selectie van je leveranciers.

Voordat je opzoek gaat naar een leverancier is het belangrijk om na te denken over je Unique Selling points (USP). Deze moeten matchen met de selectiecriteria voor leveranciers. Indien je een prijsvechter wilt zijn zal de prijs de belangrijkste factor zijn voor het selecteren van een leverancier. In andere gevallen kan de service en levertijd een USP zijn van een webwinkel.

Kortom, de bovenstaande punten bieden een leidraad om te bepalen met welke leverancier je zaken wilt gaan doen. Vergeet echter niet dat je ook een goed gevoel moet hebben bij een leverancier.

Hoeveel leveranciers?
Voor elke webwinkelier is het raadzaam om gebruik te maken van meerdere leveranciers voor elk van de producten. Redenen hiervoor zijn: continuïteit, prijs en levering. Door meerdere leveranciers te hebben kan een webwinkelier continue leveren, zelfs wanneer een leverancier van de ene op de andere dag er mee stopt. Leveranciers bieden in veel gevallen niet dezelfde prijzen voor dezelfde producten. Door meerdere leveranciers te hebben kan je onderhandelen en inkopen bij de leverancier die de laagste prijs aanbiedt voor een bepaald product. Ook qua levering kan het verstandig zijn om gebruik te maken van meerdere leveranciers. Bijvoorbeeld; sommige webwinkeliers kiezen ervoor om de minder complexe en dure producten in voorraad te nemen en de dure en complexe producten te laten dropshippen. De ene leverancier biedt deze mogelijkheid wel aan en de andere niet.

Wanneer je gebruik maakt van verschillende leveranciers is het raadzaam om per product goed bij te houden wat de prijzen en de manier van leveren is. Dit kun je in de backend van je webwinkel of in een simpel Excel bestand doen. Update deze lijst elke week aangezien de prijzen bij leveranciers per week sterk kunnen verschillen. Veel leveranciers sturen elke week een up-to-date prijzenlijst.

Zie ook deel 1: “Het vinden van een leverancier“.