Afgelopen maanden hebben een aantal webwinkeliers hun grootste uitdagingen voor het starten en beheren van een webwinkel gedeeld op 2commerce. Door de ervaringen te delen kan een beginnende webwinkelier leren van deze uitdagingen, want iedere webwinkelier heeft andere uitdagingen waar hij of zij mee om dient te gaan. Op deze manier kan een beginnende webwinkelier voorkomen dat hij of zij voor grote verrassingen komt te staan.

In deze blogpost een overzicht van de grootste uitdagingen van vier webwinkeliers.

Laatste ontwikkelingen

Een aantal weken geleden stelde Ron Hagestein (The Coffee Factory) zich voor. Ron is sinds 2002 actief met zijn webwinkel The Coffee Factory. The Coffee Factory verkoopt alles in en om het kopje koffie. Zijn grootste uitdaging is het blijven volgen van de laatste ontwikkelingen: “Bijblijven met de enorme ontwikkelingen die gaande zijn. Social Media, website, online shop…Er zit hier een FT kracht alle zaken te regelen op dit vlak. Is dat bijzonder of noodzakelijk? Is social media een hype of internet 3.0. Kan je het je veroorloven er niet of nauwelijks aan mee te doen.”

Genereren van Traffic

Martijn en Evatine zijn onlangs begonnen met de webwinkel Fair Body Care. Fair Body Care verkoopt biologische huidverzorgings- en gezondheidsproducten. Hun grootste uitdaging is het genereren van Traffic: “Er zijn al heel wat hobbels overwonnen, want er is zeker niet voor de makkelijkste weg gekozen: naast de gebruikelijke moeilijkheden met het opzetten van een onderneming hebben we onder andere zelf de shop gebouwd en natuurlijk zelf de producten geïmporteerd. Maar nu is de grootste uitdaging echter het genereren van traffic, want al staat alles nog zo mooi in het digitale schap. Zonder bezoekers, wordt er niks gekocht! Op het moment ligt de focus dan ook op naamsbekendheid proberen te krijgen via online en offline media en zijn we aan het onderzoeken hoe linkbuilding precies werkt.”

Het vinden van goede en betrouwbare leveranciers

De eerste webwinkelier die zich voorstelde op 2COMMERCE was Laura Roomer van de webwinkel Langiro. Langiro verkoopt speelgoed en miniaturen. Ook Laura kende een grote uitdaging bij de start van haar webwinkel: “Tijdens de voorbereidingen was het al een gehele uitdaging om goede en betrouwbare leveranciers te vinden, die openstaan voor vernieuwde concepten en direct reageren en inspelen op de vragende markt en eisen van de consument. Met diverse leveranciers hebben wij zeer goede afspraken kunnen maken en hierdoor is het voor ons mogelijk producten aan te bieden tegen zeer aantrekkelijke prijzen en met een zeer snelle levering. Voor Lanigiro is het een uitdaging om voor iedereen uniek & kwalititeitsspeelgoed betaalbaar te maken.”

Productaanbod

Ook Peter van der Pol (Geniuslab – verkoop van accessoires voor de iPad, iPhone, iPod en Mac) had als grootste uitdaging het genereren van Traffic. Als tweede grootste uitdaging kende Peter het structureren van het productaanbod: “De allergrootste uitdaging was voor mij het generen van traffic, onbekend maakt onbemind. De kunst is om met zo min mogelijk budget, veelal via het internet, op verschillende locaties te adverteren. Ben nog steeds druk lerende om hier zo efficiënt mee te leren omgaan. Verder is het scheppen van uitgebreid productaanbod, zonder het creëren van een ‘warrige boel’ tevens een uitdaging. In het segment van GeniusLab liggen de marges erg laag en fluctueert het ook nog is dagelijks, waardoor het continu een uitdaging blijft om een gedegen aanbod te presenteren waar je zelf ook nog winst op maakt.”

Wil jij ook je grootste uitdaging delen met andere webwinkeliers? Meld je dan gratis aan voor het item “even voorstellen”. Naast je grootste uitdaging laat je ook een tip achter voor andere webwinkeliers.