LinkedIn is voor een webwinkelier een interessant social network (2,6 miljoen gebruikers in Nederland), maar welke mogelijkheden heeft een webwinkelier op LinkedIn? Twee bekende mogelijkheden zijn de groepen en LinkedIn Direct Ads. Een andere mogelijkheid is de LinkedIn polls. In deze blogpost zou ik graag dieper in willen gaan op deze mogelijkheid op LinkedIn.

Wat is LinkedIn Polls?

Met LinkedIn Polls hebben webwinkeliers de mogelijkheid om gericht aan LinkedIn leden een vraag te stellen. Op deze manier kan een webwinkelier simpel antwoorden krijgen voor vragen waar een webwinkel mee zit. Het kan worden gebruikt voor marktonderzoek. De poll kan worden getoond aan twee soorten groepen:

1.  Je eigen netwerk: Stel een vraag aan je eigen netwerk

2. Geselecteerde doelgroep: een geselecteerde doelgroep (oa. Marketeers, ICT programmeurs, directeur) op basis van industrie, functie titel, grootte van de organisatie, leeftijd, geslacht en geografie (betalen per respons)

Hoe werkt het?

Create a poll

Om van start te gaan met LinkedIn Polls voegt hij of zij eerst de applicatie aan zijn of haar profiel. Vanaf daar kun je beginnen met het maken van de poll. Naast de vraag die ingevuld moet worden (max. 125 tekens) in de applicatie is er ook de mogelijkheid om 5 mogelijke antwoorden toe te voegen aan de applicatie:

Verder kan worden aangegeven aan wie de poll getoond moet worden. Aan de eerste graad connecties kan de poll gratis worden getoond en aan een getarget publiek wordt per response betaald. Als er wordt gekozen om aan de eerste graad connecties de poll te tonen dan zullen de eerst graad connecties ook een update krijgen van de poll. Tevens kan worden aangevinkt dat iedereen die op je profiel komt de poll kan bekijken en invullen.

Kiest je er voor om de poll aan alleen de eerste graad connecties te tonen, dan wordt de poll direct na deze stap geplaatst.

Plan your Poll

Wanneer je er voor kiest om de poll te tonen aan een getarget publiek ga je naar het volgende scherm:

In dit scherm moet worden aangegeven op welke groep je wilt richten. Op 7 onderdelen kan er getarget worden: grootte van de organisatie, soort baan, industrie, geslacht, leeftijd, senioriteit en geografie. De kosten verschillen per onderdeel en er is slechts de mogelijkheid om op 2 van de 7 onderdelen te targeten.

Rechts van het scherm wordt de grootte van de doelgroep getoond en wat de kosten per response zijn. Verder biedt LinkedIn polls op deze pagina de mogelijkheid om een maximaal advertentie bedrag te bepalen. Na invullen van deze pagina gaat men akkoord met een minimale looptijd van 3 dagen. Bij akkoord zal de poll geplaatst worden en getoond worden aan de opgegeven doelgroep.

My Polls

Om de resultaten van jouw polls en de polls die je in het verleden hebt ingevuld te bekijken kun je naar het tabblad my polls gaan. Daar kan je op basis van functie titel, grootte van de organisatie, geslacht en leeftijd de resultaten van de poll bekijken. Verder biedt deze pagina de mogelijkheid om comments bij een poll in een overzicht te bekijken.

Adverteren op Polls

Naast het betalen voor antwoorden van de poll, hebben webwinkeliers de mogelijkheid om te adverteren bij de resultaten van de poll. Na dat een willekeurige respons een antwoord heeft gegeven kan er bij het ingevulde antwoord een relevante advertentie worden geplaatst.

Kortom, LinkedIn polls is een leuke applicatie die zeker het proberen waard is. Het biedt de mogelijkheid om gericht een vragen te stellen. Dit kan erg handig zijn voor marktonderzoek. Daarnaast kan een webwinkelier ook relevant adverteren. De vraag blijft echter wel, wat levert het een bedrijf op?