Een aantal maanden geleden schreef ik over het idee van mijn ‘nieuwe’ webwinkel luiertaswinkel. Afgelopen maanden zijn we erg druk bezig geweest met de webwinkel goed vindbaar te maken in Google en de orders goed af te handelen. Hierdoor heb ik geen tijd gehad om jullie mee te nemen in het proces van het opzetten van de webwinkel in luiertassen. Maar hier dan toch echt deel 2: marktonderzoek voor een webwinkel.

De strategie van luiertaswinkel was om de webwinkel zo goed mogelijk vindbaar te maken op relevante zoekwoorden in Google. Naar aanleiding van deze strategie hebben we marktonderzoek gedaan en zijn we de webwinkel gaan inrichten. Drie manieren van marktonderzoek hebben geholpen om te weten of de markt er is en hoe de webwinkel in te inrichten.

Maak gebruik van de AdWords keyword tool

Google biedt in het AdWords programma de mogelijkheid om gebruik te maken van het ‘hulpprogramma voor zoekwoorden’. Dit programma laat zien hoe vaak er regionaal en wereldwijd wordt gezocht op een bepaald zoekwoord. Verder laat deze tool direct ook een aantal gerelateerde zoekwoorden zien. Wanneer ik het woord ‘luiertas’ invul in de keyword tool zie ik bijvoorbeeld gerelateerde termen zoals ‘luiertas leer’ en ‘luiertas lief’.

Naast het invoeren van deze zoekwoorden heeft een webwinkelier met deze tool ook de mogelijkheid om de concurrenten te analyseren. Door eerst in Google te zoeken op relevante zoekwoorden kan je de concurrenten die in Google goed vindbaar zijn filteren. De URL van de concurrenten kan je vervolgens invullen in de AdWords keyword tool. Door dit van meerdere concurrenten te doen kan je direct onderzoeken welke woorden terug dienen te komen op de website.

Google en check de gebruiksvriendelijkheid

Een ander belangrijk onderdeel van online marktonderzoek is de gebruiksvriendelijkheid van je concurrenten. Google een aantal concurrenten en loop de website van deze concurrenten door. Pak de minder sterke punten en verwerk deze in je functioneel ontwerp van je webwinkel. Veel bezoekers van webwinkels bekijken vaak eerst een aantal webwinkels voordat zij een product kopen. Wanneer de webwinkel beter scoort op gebruiksvriendelijkheid zal de webwinkel uiteindelijk beter scoren dan andere webwinkels. Voor luiertaswinkel zijn wij hier de laatste maanden erg mee bezig. Zo willen we reviews, video’s en betere productfoto’s gaan toevoegen.

Maak gebruik van tools zoals Lipperhey en SEOmoz

Twee tools die direct kunnen aangeven hoe de concurrentie ervoor staat in Google zijn Lipperhey en SEOmoz. Beide tools kunnen gebruikt worden om de bestaande webwinkel te checken en te bepalen hoe de webwinkel beter vindbaar kan worden in Google. Echter kunnen ze ook uitstekend gebruikt worden voor online marktonderzoek. De tool kijkt voornamelijk naar de organische vindbaarheid. Dus hoe goed scoor je op de verschillende onderdelen, zoals meta tags, linkbuilding, keyword density, in Google? Wij hebben beide tools gebruikt om enerzijds te bepalen of we een kans maken om goed vindbaar te worden in Google op bijvoorbeeld het zoekwoord ‘luiertas’. Anderzijds hebben we de tool de afgelopen maanden gebruikt om de webwinkel beter vindbaar te maken.

Kortom, gebruik de drie tips om direct vanuit Google goed te starten. Indien je een andere strategie hebt is het raadzaam om dan vooral ook op die vlakken marktonderzoek te doen. Dus als je bijvoorbeeld een offline retailer bent en je wilt meer online contact met je vaste klanten is het raadzaam om te onderzoeken of je klanten hier wel op zitten te wachten.