luiertas winkelAfgelopen periode ben ik druk bezig geweest met het opzetten van mijn tweede webwinkel; luiertaswinkel.nl. Het is de tweede webwinkel die ik heb opgezet en inspeelt op een niche markt. De eerste webwinkel is namelijk een webwinkel in scheermesjes en deze webwinkel is een webwinkel  in luiertassen. Doordat ik beide webwinkels heb opgezet heb ik veel kennis opgedaan over het opzetten van een webwinkel. Door middel van een aantal blogposts wil ik jullie graag meenemen in het proces voor het opzetten en beheren van luiertaswinkel.nl.

Het neerzetten van een webwinkel is lastiger dan het lijkt. Veel beginnende webwinkeliers denken eenvoudig over het neerzetten van een webwinkel. Echter het vergt een lang en intensief proces. In dit proces ga je marktonderzoek doen, de webwinkel bouwen en uiteindelijk de webwinkel beheren. Het proces van het starten van een nieuwe webwinkel begint bij het ‘Idee’. In deel één zal ik stilstaan bij het vinden van een idee voor een webwinkel.

Vrienden en familie

Ideeën ontstaan vaak naar aanleiding van veranderingen die je mee maakt. Zo ontstond Luiertaswinkel ook via een verandering in mijn familie. Mijn zus kreeg haar eerste kind en vertelde dat luiers erg duur zijn en erg onhandig zijn om mee te nemen bij huidige boodschappen (in verband met de grote van de verpakking). Ik legde meteen een link met het opzetten van een webwinkel in luiers.

Nadat ik onderzoek had gedaan via diverse key word tools van Google was ik nog steeds enthousiast over het opzetten van een webwinkel in luiers. Ik ben toen meteen contact gaan zoeken met mijn huidige leveranciers (groothandelaren in verzorgingsproducten) en nieuwe leveranciers die potentieel luiers zouden kunnen leveren. Echter al snel werd mijn enthousiasme getemperd.  De marge op luiers is erg klein. Daarnaast houden de producenten van luiers de markt gesloten doordat zij weinig extra produceren dan de vraag van retailers.  Mijn conclusie was vrij snel gemaakt; een webwinkel in luiers kan je alleen opzetten wanneer je direct met producenten gaat handelen en direct grote hoeveelheden afneemt. Deze risico’s wilde ik niet nemen en daarom heb ik de uitwerking van een webwinkel in luiers gestaakt.

Ik bleef wel met het idee van een webwinkel in luiers rond lopen en heb dit dan ook gedeeld met vrienden en familie. Uiteindelijk zorgde dit ervoor dat ik via een vriend van mij op het idee kwam om een webwinkel te beginnen in luiertassen.  Dit hadden we samen besproken en ik ben meteen het idee gaan testen.

Idee testen

Het testen van het idee is eigenlijk al een klein marktonderzoek (hier zal ik in een volgend blog dieper op ingaan). Het testen van het idee heb ik in drie stappen gedaan:

  1. Het idee googlen: allereerst ben ik het idee gaan Googlen. Dit deed ik door simpelweg de zoekopdracht “Luiertas” in te voeren in Google. Hier kwam al snel naar voren dat er wel concurrenten waren, maar weinig gespecialiseerde webwinkels.
  2. Zoekvolume testen: Hiervoor heb ik de Google AdWords keyword tool gebruikt. Met deze tool heb je de mogelijkheid om het zoekvolume in Google voor bepaalde zoekwoorden in kaart te brengen.  Het zoekvolume was goed genoeg om hier nader onderzoek naar te gaan doen.
  3. Websites van concurrenten bekijken: de laatste stap die ik heb gezet om het idee te testen is het bekijken van de concurrentie. Zijn de concurrerende webwinkels gebruiksvriendelijk, zoekmachine vriendelijk en conversiegericht. Al snel kwam ik tot de conclusie dat hier mogelijkheden lagen.

Schatting investering en opbrengsten

Nadat ik het idee had getest was ik nog enthousiaster geworden over het idee.  Er bleek veel zoekvolume op de zoekopdracht luiertassen te zijn en er lagen kansen in deze niche markt met betrekking tot de concurrentie. Om uiteindelijk naar de volgende fase in het proces te gaan moest ik voor mijzelf een schatting maken van de investering en opbrengsten.

Uit ervaring wist ik dat het opzetten van een simpele magento webwinkel weinig financiële investering hoeft te vergen. Echter het zou wel veel tijd gaan kosten om de webwinkel live te krijgen. Daarnaast zou de webwinkel via een dropshipping model risicoloos kunnen draaien.

Het starten van een webwinkel in luiertassen kon wel eens een uitstekende business zijn. Zeker aangezien het zoekvolume op luiertassen en verzorgingstassen groot was en dat de prijzen van luiertassen vrij hoog liggen. Kortom, ik besloot om door te gaan met het idee en van start te gaan met marktonderzoek.